De 5 slechtste tips tegen piekeren en wat WEL werkt!

Piekeren. We doen het allemaal. Overdag en snacht’s. Druk maken over dingen die nog moeten komen of al geweest zijn. Oftewel, niet in het NU zijn. Eigenlijk heel grappig is dat de dingen waar je je nu druk over maakt dus niet bestaan, nog niet. Maar goed dat is weer een andere blogpost.

Ik was vroeger de pieker koningin. Zelfs een paar keer bij de psycholoog geweest ervoor, ik was toen pas 17. Maar het piekeren bleef en beheerste onbewust mijn leven. Oh ja ook nog een leuke anti-pieker cursus op het HBO gedaan. Maar ik was te druk voor de anti-piekercursus. Ha! als ik toen had geweten wat ik nu weet…sjongejonge..dat had een hoop tijd bespaart. Om jullie kostbare tijd, trainingen en cursussen te besparen ga ik je de nummer 1 tip onthullen. Ik kan je eerlijk zeggen dat mijn leven nu zoveel leuker is nu ik niet meer zoveel pieker, lichter en relaxed!

Natuurlijk staat het internet bomvol met anti-piekertips die helaas niet werken. Dus om jouw kostbare tijd te besparen zou ik ze eerst even doornemen.

De NO Tips en waarom ze niet werken

NoTip 1#Een pieker kwartier per dag

Yeah wright, is dat genoeg denk je? De meeste mensen hebben een kwartier per uur nodig! Je baas begrijpt het vast wel als je elk uur op het toilet gaat zitten voor je piekerkwartier.En als dat kwartier voorbij is dat stop je met piekeren? Uhu…Het is ontzettend moeilijk om dit vol te houden en na een paar dagen geef je op. Want als je niet direct resultaat boekt dan zakt de motivatie.

NoTip 2#”Loslaten”

Een populair woord dat tegenwoordig overal voor gebruikt wordt; “Het is uit met mijn relatie, ik voel me zwaar kl*te”. “Wat vervelend zeg…je moet proberen het los te laten”. Net alsof het een balonnetje is.  Even doorknippen en dan laat je al je vervelende gedachten los. Doei! Opgeruimd staat netjes. Is jou dat weleens gelukt? Door iets juist niet te willen denken komen de gedachten vaak sterker terug. Roze olifant verhaal. Kost energie punt.

NoTip 3# “Bedenkt dat het onrealistische gedachten zijn”

Dus met jouw hersens ga je nu bedenken dat het helemaal niet waar is. Zoiets als dit “Ik maak me zorgen om mijn zus die heel erg ziek is”. “Ach joh, maak je niet druk, het komt wel weer goed,…..of niet….en zo niet dan toch”. Dit heeft dus weinig zin. Sommige dingen zijn gewoon niet leuk. En je kunt niet altijd met de ene gedachten de andere wegduwen. Dat wordt een heel gevecht, oftwel nog meer drukte in je hoofd.

NoTip 4#” Hardop STOP!”roepen

Ik zou zeggen, probeer het eens. En? Werkt niet, en het is zo lastig op de fiets.

Vecht- of vluchtstand

En zo zijn er nog veel meer van dit soort oplossingen.  Hierbij probeer je de controle te krijgen over je gedachten. Het is juist heel vermoeiend door er zo tegen te vechten. Vanuit Mindfulness bekeken zijn we eigenlijk constant in de “vecht- of vluchtstand”. We zijn vooral bezig in het verleden of de toekomst met onze gedachten. We proberen alles te beoordelen, analyseren, ordenen en dat is ook superhandig bij bepaalde taken. Maar bij emotionele zaken werkt dit niet. Je blijft in je hoofd zitten en daar wil je juist uit. En dan is er maar 1 echt goed werkende oplossing.

Maak contact met jouw lichaam! En nog belangrijker, je ademhaling! I know, klinkt vaag, zweverig, whatever. Maar je wil toch van die eindeloze discussies af in je kop? Jij wil toch ook weleens in het NU zijn? Doe dan met me mee, het kost je een minuutje.

De gouden tip voor de drukke mensch

Het eerste wat je kan doen is even gaan zitten. En word je dan eens heel even bewust van jouw lichaam, maak daar even contact mee.

Voel hoe je billen op de stoel zitten, maak maar even contact met je voeten op de vloer. Of als je ligt, hoe je lichaam de vloer raakt. De dit 10 seconden heel bewust met je ogen dicht.

Daarna volg je je ademhaling 1 minuut met je ogen dicht. Gewoon observeren waar je adem begint en waar hij eindigt. Je hoeft er niks aan te veranderen en als je gedachten afdwalen breng je je aandacht weer terug.

Zet desnoods je alarm op je telefoon, come on, go! Ik spreek je na de minuut.

Gedachten versus ademhaling

En? Merk je verschil? Stel je voor wat deze mini-meditatie voor jou zou kunnen doen als je het 3 x per dag zou doen. Het fijne is dat je je altijd en overal bewust van je ademhaling kunt worden. En dat geeft direct resultaat!Maar begin vooral met 1 x per dag en doe dat een week. Onthoudt dat je ademhaling en je gedachten met elkaar in verbinding staan. Ik snap dat dit te simpel klinkt, maar je kunt je gedachten beïnvloeden met je ademhaling, en andersom. Het is onmogelijk om te piekeren als je je heel bewust op je adem focust. Tuurlijk heb je nog meer resultaat als je dit nog langer en vaker zal doen. Maar waarschijnlijk ben je druk;-).

Zou je me hieronder of op Facebook willen laten weten wat je ervaringen zijn? Cool! En dan wens ik je een super relaxte week!

Voor meer gratis tips schrijf je in, binnenkort meer!

Liefs Safiya

breathe-colors-galaxy-just-breathe-Favim.com-1332471

 

 

 

 

 

Write a comment